BI software trends
- Wat zijn de ontwikkelingen rond business intelligence?
- Met welke daarvan moet u rekening houden?
- Voor alle informatie over BI software en de nieuwste ontwikkelingen: gratis BI box.
Proactief handelen
Veruit de meeste business intelligence oplossingen worden ‘reactief’ ingezet. Deze maken historische analyses van bedrijfsgegevens. Dat gebeurt per week, maand of jaar. Terugkijkend op resultaten uit het verleden worden voorspellingen gedaan voor de toekomst. Dat is erg waardevol om besluitvormingsprocessen te verbeteren. Het probleem is alleen dat u met reactieve business intelligence maar weinig rendement haalt uit de snelheid waarmee bedrijfsgegevens tegenwoordig beschikbaar komen.
Wil uw bedrijf ‘realtime analytics’ kunnen toepassen, dan moet het anders. Business intelligence wordt in toenemende mate ‘proactief’ toegepast. Dat betekent dat relevante veranderingen in bedrijfsgegevens door de BI software worden gesignaleerd op het moment dat ze worden doorgevoerd. Een goed voorbeeld is dat van een manager die via een BI systeem een alert krijgt als zich iets ongebruikelijks voordoet. Als het BI systeem vervolgens meteen doorgaat met analyseren, dan is snel de juiste informatie voorhanden op basis waarvan de (goed geïnformeerde) manager de juiste beslissing kan nemen. Het probleem wordt direct opgelost en blijft niet dagen liggen.
Meer efficiency met self service BI software
Medewerkers in een organisatie die gebruik maken van business intelligence, zijn altijd sterk afhankelijk geweest van de IT afdeling. Had een afdeling rapportages nodig, dan moest er niet zelden lang worden gewacht totdat een IT’er beschikbaar was. Het enige alternatief was ‘toch maar weer’ teruggrijpen op programma’s als Excel, waarmee een afdeling zijn eigen rapportages kon maken.
Doordat BI oplossingen simpeler worden in het gebruik, en bovendien meer toegespitst op de beleving van eindgebruikers, zijn er de afgelopen jaren steeds meer selfservice oplossingen op de markt gekomen. Business intelligence is daardoor steeds meer iets van de eindgebruiker geworden en niet alleen van IT afdelingen. Dat vergroot de efficiency van business intelligence.
Gegevens visualiseren
Door de toepassing van selfservice BI verschuift het gebruik van business intelligence naar de eindgebruiker. Daardoor ontstaat een groeiende vraag naar manieren om bedrijfsgegevens gemakkelijk te kunnen visualiseren. Bedrijfsgegevens en analyses daarvan moeten begrijpelijk zijn voor iedereen, niet alleen voor (technische) analisten. Mogelijkheden voor data visualisatie zijn enorm sterk verbeterd voor alle niveaus van gebruikers. In moderne BI oplossingen worden informatie en analyses zo gepresenteerd dat iedereen in het bedrijf ermee overweg kan. Dat bevordert de besluitvaardigheid in een organisatie.
Meer BI in de cloud
Steeds meer ICT oplossingen werken in de cloud. Dat geldt ook voor BI oplossingen. De grootste voordelen daarvan zijn schaalbaarheid, flexibiliteit en lagere kosten. Een andere reden dat steeds meer bedrijven kiezen voor BI in de cloud, is dat de enorme hoeveelheden gegevens en de snelheid van data het beheer van een BI systeem in eigen huis steeds lastiger maken. De cloud is volwassen en steeds meer ondernemingen zullen hun BI daarin onderbrengen.
Mobile BI software
Ook de mobiele variant van business intelligence wordt steeds volwassener. Veel BI aanbieders zetten in op een verdere optimalisatie en promotie van hun mobiele BI oplossingen. Het maakt BI functionaliteit voor steeds meer bedrijven toegankelijk.
Actuele BI ontwikkelingen
Voor een goed beeld van actuele trends en ontwikkelingen kunt u in gesprek gaan met specialisten. Zij hebben niet alleen zicht op de nieuwste BI software en de mogelijkheden daarvan, maar kunnen ook direct de vertaalslag maken naar welke daarvan voor u relevant zijn. Via de BI box kunt u met hen in contact komen. Bekijk hier waaruit de box bestaat en maak er optimaal gebruik van als u zich oriënteert op een nieuwe BI oplossing.